Iestādes darbību reglamentējošie nacionālie tiesību akti:
- Dzelzceļa likums;
- Ministru kabineta 09.07.2024. noteikumi Nr.441 "Kārtība, kādā dzelzceļa ritekļus reģistrē Eiropas ritekļu reģistrā";
- Ministru kabineta 10.05.2022. noteikumi Nr.282 "Valsts dzelzceļa administrācijas nolikums";
- Ministru kabineta 29.12.1998. noteikumi Nr.489 "Dzelzceļa infrastruktūras (sliežu ceļu) valsts reģistrācijas un uzskaites kārtība";
- Ministru kabineta 20.10.1998. noteikumi Nr.411 "Noteikumi par stratēģiskās un reģionālās nozīmes dzelzceļa infrastruktūras iedalījumu";
- Ministru kabineta 15.05.2018. rīkojums Nr.215 "Par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras statusa piešķiršanu" ;
- Ministru kabineta 16.08.2016. noteikumi Nr. 558 "Dzelzceļa pārvadātāju licencēšanas noteikumi";
- Ministru kabineta 15.07.2016. noteikumi Nr.472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi";
- Ministru kabineta 19.04.2016. noteikumi Nr. 244 "Noteikumi par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla pārskata saturu";
- Ministru kabineta 19.04.2016. noteikumi Nr.245 "Noteikumi par grāmatvedības uzskaites informāciju, kas pēc pieprasījuma iesniedzama Valsts dzelzceļa administrācijai";
- Ministru kabineta 29.04.2014. noteikumi Nr. 217 "Vēsturiskā mantojuma dzelzceļa konsultatīvās padomes nolikums ";
- Ministru kabineta 25.08.2020. noteikumi Nr. 540 "Noteikumi par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja sniegtajiem pakalpojumiem pierobežas iecirkņos"
Valsts dzelzceļa administrācija kā dzelzceļa nozares regulatīvā iestāde īsteno funkcijas, kas noteiktas Eiropas Savienības dzelzceļa jomas tiesību aktos:
- Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2012/34/ES (2012. gada 21. novembris), ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu
- Komisijas Deleģētais lēmums (ES) 2017/2075 (2017. gada 4. septembris), ar kuru aizstāj VII pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu
- Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2016/2370 (2016. gada 14. decembris), ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2012/34/ES groza attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanu un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2015/1100 (2015. gada 7. jūlijs) par dalībvalstu ziņošanas pienākumu dzelzceļa tirgus uzraudzības ietvaros
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 913/2010 (2010. gada 22. septembris) par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem
- Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2008/68/EK (2008. gada 24. septembris) par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 1371/2007 (2007. gada 23. oktobris) par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem
- Komisijas Regula (ES) Nr. 1300/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām attiecībā uz Savienības dzelzceļa sistēmas pieejamību personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējā
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2016/545 (2016. gada 7. aprīlis) par procedūrām un kritērijiem, kas saistīti ar pamata vienošanos par dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2015/909 (2015. gada 12. jūnijs) par kārtību, kā aprēķināt izmaksas, kas tieši radušās, sniedzot vilcienu satiksmes pakalpojumus
- Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2015/171(2015. gada 4. februāris) par dažiem dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu licencēšanas procedūras aspektiem
- Komisijas Regula (ES) Nr. 1299/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas infrastruktūras apakšsistēmai
- Komisijas Regula (ES) Nr. 1302/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas ritošā sastāva apakšsistēmu “Lokomotīves un pasažieru ritošais sastāvs
- Komisijas Regula (ES) Nr. 1304/2014 (2014. gada 26. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz apakšsistēmu “ritošais sastāvs – troksnis” , ar ko groza Lēmumu 2008/232/EK un atceļ Lēmumu 2011/229/ES
- 2014/897/ES: Komisijas Ieteikums (2014. gada 5. decembris) par jautājumiem, kas saistīti ar strukturālo apakšsistēmu un ritekļu nodošanu ekspluatācijā un izmantošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2008/57/EK un Direktīvu 2004/49/EK
- Komisijas Īstenošanas Regula 2019/777 (2019. gada 16. maijs) par dzelzceļa infrastruktūras reģistra kopīgajām specifikācijām un par Īstenošanas lēmuma 2014/880/ES atcelšanu
- Komisijas Īstenošanas lēmums (ES) 2018/1614 (2018. gada 25. oktobris), ar ko nosaka specifikācijas ritekļu reģistriem, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 47. pantā, un ar ko groza un atceļ Komisijas Lēmumu 2007/756/EK
- Nolīgums starp Eiropas Savienību un Starptautisko dzelzceļa pārvadājumu starpvaldību organizāciju par Eiropas Savienības pievienošanos 1980. gada 9. maija Konvencijai par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem ( COTIF ).
Starptautiskie tiesību akti bīstamo kravu pārvadājumu jomā:
Bīstamo kravu apriti un tās uzraudzību starptautisko dzelzceļa pārvadājumu jomā reglamentē 1999. gada 3. jūnija Protokola par grozījumiem 1980. gada 9. maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums, bet satiksmē ar valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, — Starptautiskās dzelzceļu sadarbības organizācijas 1951. gada 1. novembra Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS) 2. pielikums “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi”.
Šie dokumenti pamatā ir identi un nosaka, kuras preces tiek klasificētas kā bīstamās kravas, kravu iekraušanas kārtību, kravu, vagonu un cisternu marķēšanu, kravu nosūtīšanas procedūru, kravu izkraušanas kārtību. 2007. gadā SMGS 2. pielikuma noteikumi tika aktualizēti atbilstoši Eiropas Savienības prasībām. Tas deva iespēju Latvijai vienlaicīgi izpildīt gan Eiropas Savienības direktīvu prasības, gan nodrošināt drošu un ekonomiski izdevīgu bīstamo kravu plūsmu no un uz NVS valstīm.